Sähköauton ajosäde kasvaa uudella lämmitysjärjestelmällä – hyödyntää ilmaista energiaa

06.05, 2013

Akun lämmittäminen tai viilentäminen ei kuluta juuri lainkaan akun virtaa   mutta lisää huomattavasti ajomatkan pituutta, kertoo Technology   Review.

Auton lämmitys ja ilmastointi kuluttavat akkua, mikä vähentää sähköauton   ajettavissa olevaa matkaa. Jopa kolmasosa virrasta saattaa kulua muuhun kuin   ajamiseen.

Massachusettsin teknillisen yliopiston tutkijat ovat onnistuneet liki poistamaan   ongelman uudella akunlämmitystekniikalla, joka tulee käyttöön   parin vuoden kuluttua Ford Focus EV:ssä.

Tutkijat kutsuvat keksintöään lämpöakuksi. Se on valmistettu materiaalista,   joka voi varastoida suuren määrän viileää ainetta pienessä koossa. Aineen   avulla sähköakkuja voidaan tarpeen mukaan joko viilentää tai lämmittää.

Lue lisää:  www.tekniikkatalous.fi

Ajankohtaista